Lotnicza Majówka 2018 Zobacz nasze samoloty Zobacz nasze samoloty

Nasze samoloty!

 

ZOBACZYMY M. IN.:

 

 Stearman - link

Pełna lista samolotów wkrótce, a tymczasem na bieżąco będziemy dopisywać kolejne pozycje, które zagoszczą na iławskim niebie...

Na Lotniczą Majówkę - Iława 2019 przyleci między innymi jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów z okresu II Wojny Światowej. To Stearman! Zapraszamy do poznania  informacji na temat tego statku powietrznego. Zarówno pod kątem technicznym, jak i historycznym, w tym również tego właśnie historycznego egzemplarza, który zaprezentuje się na iławskim niebie.

Projekt samolotu treningowego

Pierwsze projekty tego dwupłatowego, szkolno-treningowego samolotu powstały w 1933 roku w firmie Stearman Aircraft z Wichita. Już w tym samym roku wykonano pierwszy lot na prototypowym egzemplarzu. Samolot ten został zgłoszony do przetargu na nową maszynę wstępnego szkolenia dla sił powietrznych USA. Po wybuchu II Wojny Światowej gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na samolot treningowy . Dzięki dobrym właściwościom lotnym, a równocześnie prostocie w pilotażu, stał się on podstawową maszyną treningową amerykańskich sił powietrznych oraz marynarki USA. Łączna produkcja tego samolotu wyniosła prawie 10 tysięcy egzemplarzy.

Lotnictwo cywilne

Po zakończeniu wojny wiele z tych maszyn, niepotrzebnych już wojskom Stanów Zjednoczonych w takich ilościach, zostało sprzedanych innym państwom, gdzie dalej pełniły służbę. Spora ich liczba trafiła na rynek cywilny jako popularne samoloty sportowe oraz rolnicze. Do dziś stan lotny zachowało około tysiąc z nich, z czego kilkanaście lata w Europie.

Dane techniczne  
Producent Boeing Airplane Company
Model A75N1
Oznaczenie US NAVY N2S-3
Numer seryjny 75-1204
Silnik Continental W670-6N 220 HP
Śmigło MT propeller drewniane
Masa własna 878 kg
Dopuszczalna masa startowa 1232 kg
Prędkość przelotowa 155 km/h
Prędkość maksymalna 217 km/h
Zużycie paliwa 60 l/h
Zużycie oleju 1 l/h
Rozpiętość skrzydeł 9,81 m
Długość 7,54 m

Stearman w Polsce

W listopadzie 2013 roku samolot został zakupiony przez aktualnych właścicieli. Specjalistyczna firma z okolic Chicago rozłożyła i przygotowała Stearmana do transportu w kontenerze. Wiosną 2014 roku kontener był w Polsce. 25-ego kwietnia został wykonany oblot techniczny, a samolot zarejestrowano jako najstarszy w Polskim Rejestrze Statków Powietrznych.

W służbie US NAVY

Nasz egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3. Samolot opuścił fabrykę w Wichita 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła 6.591 $ (odpowiednik ok. 100.000 $ w dzisiejszej walucie). Wyszkoliło się na nim podstawowo kilkudziesięciu pilotów US NAVY, którzy latali później na F4-U Corsair, P-51 Mustang czy SNJ.

Według historycznych dokumentów nasz egzemplarz latał w następujących bazach Marynarki Wojennej USA:

  • Hutchinson, Kansas
  • Dallas, Teksas
  • Bunker Hill, Indiana
  • Corpus Christi, Teksas

Wojskowa emerytura

W listopadzie 1946 roku Stearman został przekazany do War Assets Administration, czyli odpowiednika Agencji Mienia Wojskowego, która w krótkim czasie wystawiła go na sprzedaż. Kilka miesięcy później samolot został odkupiony od WAA przez firmę Desota Flying Service. Na potrzeby lotów agrolotniczych w Teksasie wyposażono go w zbiornik na chemikalia, większy silnik oraz metalowe śmigło.

Studiując oryginalną książkę lotów można natrafić na informacje o innych firmach, które użytkowały ten egzemplarz w późniejszych latach.

W rękach pilota weterana II Wojny Światowej

Po kilkunastu latach pracy, polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston, samolot został zakupiony przez pilota Elmera Harmes – weterana II Wojny Światowej. Elmer Harmes wykonał podczas II Wojny Światowej 30 misji bojowych na B-24 Liberatorze, a także spędził 6 miesięcy na Hawajach, gdzie latał na P-39 Air Cobra. Sprzedając samolot kolejnemu właścicielowi, Elmer miał równo 100 lat.

Powrót do czasów świetności

W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację samolotu, która polegała na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej. Samolot otrzymał nowe płótno, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji.

Fotografie i tekst: http://stearman.pl 

Przedpremierowy zwiastun Dywizjonu 303 w Iławie!
6 kwietnia 2018
Przedpremierowy zwiastun Dywizjonu 303 w Iławie!

Podczas Lotniczej Majówki, 12 maja w Iławie będzie można zobaczyć zwiastun oraz making of filmu Dywizjon 303! Superprodukcja "Dywizjon 303" wejdzie do kin już w tym roku - na 100-lecie polskiego lotnictwa i 100-lecie brytyjskiego RAF-u.

Dzięki Fundacji Pamięci Polskich Pilotów Walczących w Kraju i Na Obczyźnie zwiastun i making of filmu będzie można zobaczyć już w maju! Dywizjon 303 to pierwszy od 78 lat film o Polakach walczących w Bitwie o Anglię. Dotąd nikt jeszcze nie pokazał historii skoncentrowanej na losach polskiego oddziału, który strącił rekordową liczbę niemieckich maszyn.

Dywizjon 303 kręcony jest jednocześnie w języku polskim i angielskim. Konsultowany był z międzynarodowymi ośrodkami, żyjącymi pilotami Dywizjonu, ekspertami lotnictwa, i historykami na każdym etapie przygotowania. Film w reż. Denica Delic'a to historia pilota Jana "Donalda" Zumbacha (w tej roli Maciej Zakościelny), który w sanatorium odzyskuje siły po wyjątkowo ciężkim lądowaniu. W tym czasie wybucha II wojna światowa, zmuszając lotnika do ewakuacji z kraju. Podobny los czeka bohaterskiego instruktora pilotażu Witolda Urbanowicza (w tą rolę wcielił się Piotr Adamczyk). Obaj piloci przedostają się do Wielkiej Brytanii, by w wraz z siłami lotniczymi RAF-u kontynuować walkę z okupantem. Ich męstwo i podniebne wyczyny szybko zwracają uwagę dowódców i przyczyniają się do utworzenia Dywizjonu 303 – elitarnej jednostki myśliwskiej, złożonej głównie z Polaków.

W filmie zobaczymy m.in. Piotra Adamczyka, Macieja Zakościelnego, Antoniego Królikowskiego, Carę Theobold (gwiazdę Downton Abbey oraz najnowszego serialu AXN - Absentia), Jana Wieczorkowskiego, Nikodema Rozbickiego, Macieja Cymorka, a także znakomitych aktorów brytyjskich.

 Zwiastun i making of filmu w ramach Lotniczej Majówki zaplanowany jest na godzinę 18:00 w namiocie miejskiego lodowiska przy ul. Sienkiewicza.

Przed namiotem będzie możliwość zobaczenia także dwóch samochodów które będą całe w barwach Dywizjonu 303 - Jaguara i Astona Martina.

Angelika Jarosławska, ambasador filmu i Muzeum 303 oraz prezes Fundacji Pamięci Polskich Pilotów (FundacjaPPP) opowie Państwu o kulisach powstawania tej nietuzinkowej produkcji, następnie będą mieli Państwo okazję zobaczyć zwiastun i making of filmu "Dywizjon 303". Później będzie także czas na zadanie pytań i rozmowę z aktorami. Jeszcze nie możemy jakie osobistości odwiedza Iławę! Stoisko Fundacji Pamięci Polskich Pilotów Walczących w Kraju i na Obczyźnie im. Dywizjonu 303 i filmu Dywizjon 303  znajdziecie na terenie pokazów Lotniczej Majówki!

Fundacja Pamięci Polskich Pilotów Walczących w Kraju i na Obczyźnie im. Dywizjonu 303 pracuje nad społeczną inicjatywą popularyzowania i szerzenia wiedzy o historii polskich dywizjonów walczących w Bitwie o Anglię i zajmuje się  promocją współczesnego polskiego lotnictwa w Polsce i na arenie międzynarodowej.

12 maja godzina 18.00 namiot iławskiego lodowiska, zapraszamy! Wstęp Wolny.

 

Zobacz także:
Pozostałe aktualności
Iława - klimat dla wszystkich
Rejsy statkiem "Ilavia"
Basen w Iławie
Sprawdź jak dojechać
Klimatyzowany kinoteatr
Złota Tarka - festiwal jazzowy
Piknik Inspiracji